Mer midler til forskning i anleggsbransjen: helt nødvendig for bærekraftig omstilling

Under Arendalsuka rettet VIA søkelyset mot behovet for forskningsmidler til anleggssektoren.

Sist oppdatert:
27
.
November
2024
Nettverking
Anleggsbransjen, en av Norges største utslippskilder, står overfor en nødvendig og krevende omstilling for å møte nasjonale og globale klimamål. Til tross for at bransjen står for en betydelig andel av klimagassutslippene, energiforbruket og avfallet i landet, mottar den i dag svært lite av de offentlige forskningsmidlene.

Under årets Arendalsuke samlet SINTEF, Nye Veier Statens vegvesen og VIA sentrale aktører fra næringslivet, forskningsmiljøet og politiske myndigheter for å diskutere hva som skal til for å oppnå de nødvendige klima- og miljømålene og øke innovasjonsgraden i en sektor som tradisjonelt har vært kjent for lav innovasjon sammenlignet med andre bransjer.

Kun 3,6 % av de offentlige forskningsmidlene går i dag til bygg- og anleggsnæringen, og mindre enn 1 % av disse midlene er rettet mot forskning innenfor anleggssektoren.

- Dette er et alarmerende lavt tall, spesielt med tanke på at det er nettopp her det må gjøres store fremskritt for å redusere utslipp og fremme bærekraftig praksis. Når vi ser på bransjens totale klimabelastning, er det klart at denne skjevfordelingen av midler må adresseres. Dette er et paradoks som kan sette vår felles framtid i fare, sier Helen Roth, daglig leder i VIA-klyngen.

Annette Aanesland, Nye Veier, fortalte om deres innsats for klimavennlig infrastruktur

Med prosjektet Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging som case illustrerte arrangørene hva som kan oppnås når forskningsmidler er tilgjengelig. Dette forsknings- og innovasjonsprosjektet, støttet av Grønn plattform, har fått et budsjett på 123,6 millioner kroner, hvorav 68,5 millioner kroner kommer fra offentlige kilder som Forskningsrådet, Innovasjon Norge og SIVA. Prosjektets mål er ambisiøst: å redusere klimagassutslippene i vegbygging med 50 % innen 2030, gjennom utviklingen av minst 10 storskala pilotprosjekter.

Jo Mortensen fra Skanska snakket om hva som trigger industrien til å investere i forskning og utvikling

Roth mener prosjektet viser kraften som ligger i målrettet, kollektiv innsats fra aktører på tvers av hele verdikjeden – fra forskningsmiljøer til entreprenører og leverandører. Hun påpeker at den manglende tilgangen på forskningsmidler er en betydelig hindring for bransjens omstilling.

- Skal vi lykkes med å nå klimamålene, må vi samarbeide på tvers av fag og siloer. Vi trenger mer forskningsbasert kunnskap og vi må utvikle nye og innovative løsninger og metoder, sier Roth.

Jo Mortensen, konserndirektør for teknologi, innovasjon og grønn forretningsutvikling i Skanska, delte innsikt i hvordan Skanska arbeider for å øke innovasjonen innenfor bygg- og anleggssektoren. Han understreket at selv om innovasjonskraften i næringen er stor, er det fortsatt behov for målrettede tiltak for å utløse potensialet. Ifølge Mortensen handler innovasjon om både risiko og gevinst, og det er essensielt med forskning og utvikling (FoU) samt strategiske partnerskap for å redusere risiko og samtidig skape nye muligheter.

Mortensen påpekte at innovasjon i BA-næringen krever både samarbeid og deling, samt en belønningsstruktur som fremmer nytenkning. For å lykkes med innovasjon er det viktig å skape forutsigbarhet, da utvikling tar tid. Han oppfordret også politiske myndigheter, industripartnere og forskningsmiljøer til å fortsette å støtte og delta i slike initiativer for å fremme grønn teknologi og bærekraftige løsninger.

For å kunne akselerere den nødvendige omstillingen, er det ikke bare behov for mer forskningsmidler, men også en riktig innretting av virkemiddelapparatet.

– Utfordringen er at det har ikke vært mange programmer hvor vår bransje kan søke midler på denne type prosjekter, sa Vibeke Nossum, forskningssjef i SINTEF.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland viste til viktigheten av økt samarbeid mellom veieier og industri

- Selv om Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging er et stort prosjekt, er det bare en del av løsningen. For å virkelig sette Norge på kartet som en leder innen klimavennlig utvikling i vegbygging, trengs det flere slike prosjekter, støttet av en mer rettferdig fordeling av forskningsmidler. Dette vil ikke bare bidra til å nå klimamålene, men også gi norske aktører et konkurransefortrinn på det globale markedet, sier Helen Roth.

Hun lanserer Pilot-Infra, tilsvarende Pilot-T og Pilot-E, som tilskuddsordning og et mulig tiltak for å akselerere utviklingen.

Det er med andre ord på tide med en endring. Anleggsbransjen har et enormt potensial for innovasjon, omstilling og verdiskaping, men det er behov for målrettet støtte og samarbeid på tvers av sektorer.

– Det er rom for å gjøre gjøre endringer allerede nå til høsten i forbindelse med budsjettarbeidet, sier Ola Elvestuen (V), medlem av Energi- og miljøkomiteen.