I løpet av 2025 står et helt unikt stykke firefelts motorvei klart.
For første gang blir både underlag og toppdekket av gjenbrukte materialer testet i storskala – på Europavei 39.
Store hauger med Silica Green Stone (SiGS) ligger utenfor smelteverket til Eramet AS i Kvinesdal. Biproduktet fra den globale stålindustrien her er hvert år på hele 220 000 tonn. Tidligere har SiGSen blitt brukt til fyllmasser, men nå har også 1500 tonn fått nytt liv kort vei fra fabrikken. I stedet for å knuse nytt fjell til deler av veikroppen på nye E39, testes SiGS i stor skala som underlag.
– Vi ønsker å redusere klimagassutslippene ved veibygging. Når vi tar i bruk SiGS, bruker vi den i stedet for stein. Det er bærekraftig, sier Anne Stine Johnson, leder for teknolog og fag i i Nye Veier og styreleder i VIA.
Forsterkingslaget testes nå på høytraffikert motorvei, med forventet levetid på 50 til 100 år.
– SiGS kan være avgjørende i veikropp, og så kan det være andre bruksområder, blant annet i sementindustrien, sier verksdirektør i Eramet, Aida Bermudez.
På et 400 meter langt veistykke ved Lyngdal, på den samme E39-strekningen, ser den nylagde asfalten tilsynelatende helt vanlig ut. Men denne asfalten er spesiell. For første gang har ikke europaveiasfalten blitt laget av nysprengt stein.
– Kanskje er vi først i verden til å bygge motorvei med sirkulær asfalt, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Den sirkulære asfalten, som er fri for stein og jomfruelige oljeprodukter, er levert av Velde Asfalt. De har utviklet og testet produktet over tid, og frem til nå prøvd det ut i liten skala på lokale veier i Rogaland.
– Vi ønsker å bevise at dette er et fullverdig produkt, som har alle funksjonene som vi ønsker fra på en ny vei. Det utfører alt vi ønsker fra asfalt og alle materialene skal oppnå alle krav, sier Petter Foss, miljørådgiver i Velde Asfalt.
– Dette er en asfalt med negativt CO2-utslipp. Ingenting er bedre enn å bidra til mer bærekraftig veibygging gjennom ny teknologi, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Pilotene på E39 er en del av Grønn plattform-prosjektet Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging. Med høy kompetanse og innovasjonsevne, og en stor andel fornybar kraft, har bygg- og anleggsbransjen unike forutsetninger for å levere klimasmarte løsninger og materialer.
– I prosjektet ser vi på nye måter og nye produkter vi kan ta i bruk når vi skal bygge vei. Det er bra for miljøet vårt, sier Johnson i Nye Veier.
De 17 deltakerne i prosjektet er fra hele verdikjeden, og har gått sammen for å bidra til at Nye Veier når målet om å redusere klimagassutslippene i vegbygging med 50 prosent innen 2030.
– Det er viktig at hele verdikjeden blir involvert. Gjennom denne typen prosjekter som får offentlig støtte, så lykkes vi med det, sier Aanesland i Nye Veier.
Pilotene i prosjektet blir veldokumenterte av Sintef, og skal følges opp i mange år fremover.
– Det som er viktig er at vi passer på naturressursene. Selv om vi har god tilgang på godt steinmateriale i Norge, er det fortsatt en ikke-fornybar ressurs. Det samme er bitumen, som vi bruker som bindemiddel i asfalt, sier Marit Fladvad, forsker og rådgiver innen veiteknologi i Sintef og fortsetter:
– I fremtidens asfalt må vi passe på at vi ikke bruker flere ressurser enn vi må, og asfalt er faktisk et 100 prosent resirkulerbart produkt. Det er det vi vil fram til nå, og komme til at det blir den nye normalen.
Med Nye Veier og Statens vegvesens mål om å redusere klimagassutslipp og innvirkningen på naturen, vil det bli konkurransefortrinn til norske aktører som utvikler ny klimavennlig teknologi for veibygging. Det gir også bedre forutsetninger for å lykkes med skalering og eksport.
De to pilotene på veistykket ved Lyngdal i Agder, er de første av en rekke piloter som skal testes ut med nye materialer. I prosjektet skal det utvikles og piloteres minimum ti nye løsninger og metoder for gjenbruk av avfallsprodukter, masseuttak og bruk av biprodukter i veikropp, tunnel og konstruksjoner langs veien. Det skal etableres et system som gjør veien fra idé til marked lettere.
– Det som er viktig er å komme fra pilot til fullskala. Skal vi få til det, trenger vi å komme ut av laboratoriet. Nå bruker vi rett og slett E39 som et laboratorium, sier Aanesland i Nye Veier.
Foss i Velde Asfalt legger vekt på at en kommersiell suksess for de krever at et regelverk tilrettelegger for det.
– Vi ønsker å bevise at vi har et fullverdig produkt, og så må regelverket følge oss og åpne for å bruke det i ordinære prosjekter. Vi har en løpende dialog med Nye Veier, og myndigheter og regelverk som stiller opp. Vi har Sintef som forskningsmiljø og VIA som en fasilitator for at vi får gjennomføre dette.