Morten Goodwin skal snakke om KIs rolle i innovasjon for infrastrukturutvikling på årets Innovasjonsarena.
– Det er mye snakk om nyskaping i teknologifirmaer, men det er like mye utvikling i norsk næringsliv, sier Morten Goodwin, som er professor i kunstig intelligens (KI) ved Universitetet i Agder.
Han skal snakke om KIs rolle i innovasjon for infrastrukturutvikling på årets Innovasjonsarena, som arrangeres 22. oktober i Kristiansand.
– I en tid hvor innovasjonene kommer på samlebånd, må man hoppe på toget for å ikke bli overkjørt, mener Goodwin.
Tre kriterier for å lykkes med kunstig intelligens
Goodwin legger vekt på at vi er ultradigitale i Norge.
– At vi har både data og datakraft så tilgjengelig gjør det lett for kunstig intelligens, og kan gi norske bedrifter økt konkurransekraft i et internasjonalt marked.
Han definerer tre kriterier for å lykkes med KI:
Det er viktig å lagre nyttige og relevante data på en måte som er lett å strukturere og håndtere. Dersom mye er skrevet i fritekst er det vanskelig å få oversikt og bruke dataene.
Kunstig intelligens krever massiv datakraft. Med relativt lave kraftpriser, et sikkert nett og en stor andel fornybar kraft, har Norge en stor fordel på dette området.
For å kunne utnytte potensialet til KI, trengs det en symbiose mellom eksperter som har kunnskap om både bransje og teknologieksperter. Dette mener Goodwin er det vanskeligste kriteriet å oppfylle.
Når man har de tre kriteriene på plass, er Goodwins anbefaling å eksperimentere og lage «proof of concepts».
– Slik kan vi lære om hva kunstig intelligens får til, hva vi vet og ikke vet, og hva vi eventuelt må jobbe mer med. Slik blir det innovasjon.
Innenfor anleggsbransjen ser han flere åpenbare bruksområder for kunstig intelligens.
– Droner i luft eller kamera under biler kan se etter problemer, og gjøre automatisk kategorisering i forhold til vedlikehold. Basert på faktorer som blant annet utforming av vei, trafikk, topografi og værdata kan det dessuten lages ulykkespredikatorer for ulike områder, og settes i gang tiltak. Autonome kjøretøy vil også innta veiene etter hvert.
Etter foredraget håper han de som er på Innovasjonsarena innser at KI er mye mer enn Chat GPT, og at det er teknologi de må utforske og lage en strategi for hvordan de kan utnytte.
– Vi er helt i startgropen av en revolusjon. Kunstig intelligens sitt inntog kommer til å bety like mye som datamaskin og smarttelefon, sier Goodwin overbevist.
Vil du vite mer om KIs rolle i innovasjon og muligheter og utfordringer ved bruk av KI i veiprosjekter?
Meld deg på Innovasjonsarena 22. oktober i Kristiansand.