På årets Innovasjonsarena utfordres bransjen til å planlegge fremtidige veiprosjekter i Virtual Reality (VR).
Ved bruk av data fra Nasjonal Vegdatabank (NVDB) og teknologi som kan kjennes igjen fra spillet Fortnite, kan alle tunneler i Norge visualiseres på noen sekunder.
– Dataene fra NVDB har typisk blitt brukt til fagsystemer og kart, og har aldri blitt brukt i denne typen prosjekter før. Da jeg fikk høre om dette prosjektet, var jeg ikke i tvil om at vi måtte bidra til god visualisering, sier Jan Vidar Strømsvold, fagdataansvarlig for NVDB i Statens vegvesen.
I løpet av bare to måneder med intens jobbing leverte Bouvet, i samarbeid med Statens vegvesen, en unik VR-løsning på oppdrag for styringsgruppen i prosjektet, bestående av en rekke VIA-medlemmer. Dette er fase to av VR-tunnelprosjektet, etterfulgt av prototypen på VR-visualiseringen av Ryfastunnelen, som ble utviklet i 2019.
– Teknologien og datagrunnlaget har utviklet seg mye siden prototypen vi utviklet i 2019. Den gang måtte vi manuelt bygge tekstur og 3D-modeller for en tunnel, og brukeren satt gjerne igjen med en liten del av en enkelt tunnel. Det var tidkrevende å utvikle, og det var en begrensning i antallet tunneler man kunne visualisere. I dag er kvaliteten på det som visualiseres mye bedre, i tillegg til at man kan automatisk kan generere hvilken som helst tunnel. Dette er mulig på grunn av kvaliteten på dataen som NVDB leverer, sier Victor Prestholm, enhetsleder i Bouvet.
Denne løsningen kan gi alle VIA sine medlemsbedrifter et forsprang. På sikt skal de få tilgang til teknologien, som både er tilgjengelig med VR-briller og fra datamaskin.
– Tanken er at dette skal være en plattform å bygge videre på, med muligheter for utvikling, testing, demonstrasjon og øvelser i tunnel, sier Prestholm og forklarer videre om nåværende funksjonalitet:
– Ved å søke på en tunnel blir den visualisert på bare noen sekunder, og man får mulighet til å flytte seg rundt og ha tilgang til informasjon. Tanken er at det blant annet skal kunne brukes ved vedlikehold, eller for å simulere brann eller trafikk.
De håper begge at flere vil ta i bruk informasjonen som ligger i NVDB og at det vil komme flere løsninger.
– Nye verktøy vil kunne hjelpe med etterslep på vedlikehold, og stille høyere krav til dataene våre. Dataene kan også brukes til interne og eksterne formål ved simulering av for eksempel ulykker og brann, eller analyser for trafikkavvikling, sier Strømsvold og legger til:
– Vi mennesker er ikke best til å se for oss tall i Excel-ark. Å få tunnelene generert visuelt gir en annen mulighet til å jobbe videre med dataene, og det ønsker vi å ta videre.
Victor Prestholm og Jan Vidar Stømsvold forteller mer om prosjektet og mulighetene som finnes med VR-teknologi på Innovasjonsarena 22. oktober i Kristiansand. Har du ennå ikke meldt deg på? Det er fortsatt noen ledige plasser igjen. Se resten av programmet og meld deg på her!