På nye E39 gjennom Lyngdal i Agder er det nå lagt 400 meter med sirkulær asfalt.
På nye E39 gjennom Lyngdal i Agder er det nå lagt 400 meter med sirkulær asfalt. Dette er en viktig del av Nye Veiers plan for å fornye og utfordre norsk samferdsel.
– Vi skal teste ut bruk av sirkulær asfalt som kun består av materialer som er brukt tidligere eller som har sin opprinnelse som restprodukter fra ikke-fossile kilder, sier Anette Aanesland i Nye Veier.
Forskerne i dette arbeidet har ikke funnet andre steder i verden hvor sirkulær asfalt er brukt i dette omfang og på denne måten.
– Kanskje er vi først i verden med å bygge motorvei med sirkulær asfalt, sier Aanesland.
Leverandøren av den sirkulære asfalten er Velde Asfalt. De vasker stein og masser som i mange tilfeller går til fyllinger. Massene som er vasket kan erstatte at ny stein blir sprengt ut for å brukes til asfalt. For å binde dette sammen bruker Velde resirkulert asfalt, resirkulerte bitumenprodukter og produkter med biologisk opprinnelse. Andre tilsetningsstoffer er også fra biologisk opprinnelse. Den sirkulære asfalten er helt basert på produkter som er sirkulære.
Velde Asfalt har utviklet det nye produktet over tid med testing i laboratorier. Asfalten har blitt testet på noen lokale veier rundt deres fabrikk i Sandnes og fabrikkområdet. Sammen med totalentreprenøren Implenia Stangeland skal de nå legge en fullstendig asfaltkonstruksjon med bære-, binde- og slitelag, som skal testes på en høytraffikert motorvei, som åpner i løpet av 2025. Den nye firefelts motorveien skal oppfylle alle ordinære krav for bygging av vei. Det gjelder selvsagt også den sirkulære asfalten. Forskere fra SINTEF skal følge opp hvordan asfalten oppfører seg både under legging og i tiden fremover, slik at vi kan få læring ut av dette pilotprosjektet. Stor fremtidig bruk av sirkulær asfalt vil henge sammen med resultatene fra testingen, endring av regelverket for bygging av veier og etterspørselen fra kundene.
Leggingen av den sirkulære asfalten på motorveien ble mulig gjennom prosjektet "Bærekraftig verdikjede og materialbruk i veibygging". Prosjektet har 17 deltakere fra hele verdikjeden. Nye Veier er prosjektansvarlig, mens VIA har rollen som prosjektleder. Sammen skal aktørene utvikle og pilotere minimum ti nye bærekraftige løsninger som skal piloteres for bruk i veikropp, tunnel og konstruksjoner langs vegen. Prosjektet skal blant annet gjennomføre minst ti store pilotprosjekter med nye og mer bærekraftige materialer og løsninger. Prosjektet er bevilget nesten 70 millioner gjennom programmet Grønn plattform, som er finansiert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og SIVA.
– På den nye E39 gjennom Lyngdal tester vi nye løsninger for fremtidig veibygging. Vi har redusert beslaget av areal, vi håndterer slam fra tunnelboring på nye måter, vi tester slagg fra industrien til veibygging og nå sirkulær asfalt. I tillegg ser vi på muligheten for å bruke skråningene langs veien til å produsere energi fra solceller, sier Aanesland.
Tidligere i sommer ble et pilotprosjekt med biprodukter fra prosessindustrien brukt i veikroppen igangsatt på samme strekning: Dette veistykket gjør Norge til bærekraftspionér.