Rådgivende ingeniører var samlet til workshop for å diskutere erfaringer, utfordringer og mulighetsrommet.
Gjeldende regelverk er et hinder for innovasjon i vegbygging. Forretningsmodeller kan også være en barriere. Hvem bidrar til å fremme innovasjon? Rådgiverne har en svært stor mulighet til å lage et nødvendig handlingsrom for å utvikle og implementere innovative og bærekraftige løsninger. Så, hvordan kan man utløse rådgivende ingeniørers innovasjonskraft?
Som en del av en pågående workshopserie innen prosjektet Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging, ble rådgivende ingeniører invitert til å utforske innovative og bærekraftige teknologiske løsninger i planleggingsprosesser. Dette initiativet tar ikke bare sikte på å forbedre praksisen innen vegbygging, men også å styrke rådgivernes rolle i overgangen mot en grønnere fremtid.
Ketil Søyland, prosjektdirektør bærekraft i Norconsult, holdt innlegg om tidligfase planlegging og viste til særlig fire strategier rådgivere kan bruke for å forbedre prosjekter:
• Optimalisering for å redusere materialbruk og transportbehov
• Reduksjon av omfang ved å bygge enklere eller mindre
• Fravik, innovasjon og utfordre dagens regelverk
• Nyskaping, nye metoder, materialer og teknologi
– Bærekraft må vektes i absolutt alle fasene av et prosjekt, og tverrfaglig samarbeid er det som gjør at vi får til innovasjon, sa Søyland under samlingen.
Om lag 30 rådgivere var samlet i Sandvika for å dele erfaringer, utforske mulighetsrommet og diskutere utfordringer. Aktuelle problemstillinger som ble diskutert var:
• Hva vi lykkes med i dag?
• Hvilke barrierer setter en stopper for nye bærekraftige løsninger og metoder?
• Hvordan kan man spisse konkurransegrunnlaget for å øke bruken av nye bærekraftige løsninger og metoder i offentlige anskaffelser?
• Hvordan kan rådgivende ingeniører bidra til å ta i bruk nye løsninger og metoder?
Advokat og partner i Grette AS, Jørgen Aardalsbakke, utfordret forsamlingen på hvordan man kan jobbe med klima, miljø og bærekraft fra et juridisk perspektiv, og viste til at det er særlig innen reguleringsplaner, beskrivelse, kontraktskrav og tildelingskriterier at rådgivere kan utgjøre en forskjell i vegprosjekter.
– Begynn med de store driverne og lær opp byggherren om hvordan man kan legge til rette for innovative løsninger. Gjennom de faglige vurderingene kan rådgiverne gjøre en virkelig forskjell, og da også gjøre entreprenøren bedre. Det er viktig å bruke ekspertisen som finnes, og rådgiverne må tørre å bruke faget, sa Aardalsbakke.
Arrangementet var i regi av Konnekt, Grønn anleggsektor og partnerne i Grønn plattform-prosjektet Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging.
Prosjektet har en ramme på 125 millioner kroner og skal teste minst 10 ulike piloter med nye, bærekraftige materialer og løsninger for bruk i vegkropp, tunnel og konstruksjoner langs vei. Målet er å kutte de indirekte utslippene i anleggsprosjekter med minimum 50 %, samt å ta ned barrierene som stopper omstillingen til en mer grønn og bærekraftig veibygging.